Мазур Ірина Петрівна, професор, президент Асоціації стоматологів України,
Матюха Лариса Федорівна, професор, президент Української асоціації сімейної медицини,
Татарчук Тетяна Феофанівна, професор, президент Асоціації гінекологів-ендокринологів України,
Мусій Олег Степанович, президент Всеукраїнського Лікарського Товариства,
Надутий Костянтин Олександрович, президент Національної Лікарської Ради України
ПРЕС - РЕЛІЗ
До порядку денного четвертої сесії Верховної Ради України дев’ятого скликання включено проект Закону «Про самоврядування медичних професій в Україні» № 2445-д від 03.07.2020. На перший погляд здавалося б вчергове з’явився шанс втілити багаторічну мрію лікарської спільноти України про професійну незалежність нашої професії, про довгоочікуване звільнення медиків з державного професійного рабства.
Але, детально проаналізувавши текст вказаного законопроекту, на жаль вимушені констатувати, що «хороші новини» закінчуються з його назвою.
Ми, очільники і представники провідних громадських лікарських організацій України констатуємо наступне:
- при розробці законопроекту «Про самоврядування медичних професій в Україні» № 2445-д від 03.07.2020, ані наші багаторічні напрацювання, ані наші пропозиції, як учасників робочої групи з його доопрацювання, керівництвом Комітету Верховної Ради з питань здоров'я нації, медичної допомоги та медичного страхування, а також авторами-підписантами народними депутатами України - не були враховані;
- повністю проігноровано досвід функціонування подібних організацій у країнах європейської спільноти;
- робиться спроба юридично перекласти на медиків всю відповідальність за здійснення численних державних функцій, навіть за реалізацію конституційного права громадян на охорону здоров’я, а також передати лікарям відповідальність работодавців за якість медичного обслуговування, що безпрецедентно в світовій практиці;
- йде спроба перекласти фінансові навантаження держави безпосередньо на лікарів: у законопроекті не розділено повноваження на власні і делеговані від держави, і ті повноваження, які сьогодні виконуються державою і нею ж фінансуються з податків (ведення реєстрів, створення протоколів та стандартів лікування, розгляд скарг пацієнтів, страхування відповідальності), цим законом будуть покладені на нас без жодної фінансової підтримки з боку держави;
- понад чверть регуляцій законопроекту присвячена організації розгляду скарг пацієнтів і накладання адміністративних стягнень на медпрацівників;
- повністю проігноровано запропоновані нами підходи до дерегуляції підприємницької діяльності в охороні здоров’я (необхідності ліцензування тільки лікарів і акредитації тільки закладів охорони здоров’я, надання права медикам бути самозайнятою особою);
- штучно розділяється лікарська професія на три окремі юридичні структури;
- ставиться під загрозу існування єдиних етичних правил поведінки у професії (що є основою діяльності подібних організацій у світі).
ТОМУ, при прийнятті вказаного законопроекту, довгоочікуване нами самоврядування може народитись як бізнес-схема з просування приватних інтересів авторів законопроекту та наближених до них приватних медичних структур. І лікарів та відповідно наших пацієнтів, цим законом зобов’яжуть задовольняти вказані приватні інтереси.
МИ висловлюємо глибоке несприйняття спробі законодавчого врегулювання лікарського самоврядування всупереч думці лікарської громадськості/спільноти і заявляємо про свою категоричну незгоду з цим законопроектом. Пропонуємо відмовитись від його розгляду Верховною Радою України в першому читанні, або відхилити його.
ПОПЕРЕДЖАЄМО, що таке «самоврядування» стане лиш додатковим тягарем, як для самих професіоналів галузі, так і врешті решт - для пацієнтів та усього суспільства. І це неминуче призведе до ще більшого відтоку кадрів з системи охорони здоров’я, до посилення поневолення лікарської професії, до пришвидшення руйнації української медицини.
МИ ПРОПОНУЄМО врахувати, що робота над законодавчим врегулюванням лікарського самоврядування, яка загалом триває понад 10 років, відбувалася на платформі Національної Лікарської Ради України, Всеукраїнського Лікарського Товариства, Української медичної експертної спільноти, профільних асоціацій і товариств. Наші напрацювання велися за безпосередньої співпраці з самоврядними організаціями наших європейських колег. Її вінцем став законопроект «Про лікарське самоврядування» №8250, зареєстрований у ВРУ VIII скликання, який пройшов не тільки численні громадські обговорення в Україні, а й ще два роки тому отримав підтримку 17 європейських лікарських самоврядних організацій: рішення прийняте 25 симпозіумом Центрально-Східно Європейських Лікарських Палат, що відбувся в Празі 22 вересня 2018 р. і було повідомлене у відкритому листі до українських урядовців та депутатів, дивись: https://drive.google.com/file/d/1skVyFShbrWy0Ztd7GFgssg_TunY0t7jv/view?usp=sharing)
ЗВЕРТАЄМОСЬ до Президента України, Верховної Ради України, Кабінету міністрів України, Міністерства охорони здоров’я України відмовитися від спроби прийняття законопроекту «Про самоврядування медичних професій в Україні» №2445-д від 03.07.2020. І при подальшому розгляді питання професійного самоврядування обов’язково враховувати напрацювання та пропозиції тієї спільноти, самоврядування якої передбачатиметься майбутніми законопроектами.
Comments